Sampai hati adik beradik kandung mak buat mcm tu. Sepupu kami pun sampai tak kenal saudara sendiri

Assalamualaikum,mcm mna nk mulakan sy ni tak berapa pandai sgt nk bercerita tpi sy perlu luahkan sbb sy x sggup pendam…

Ini blh sy katakan terjadi kpd keluarga sy sendiri .Mcm ni ceritanya sebenarnya ni kisah keluarga sebelah Mak sy
Nk dijadikan cerita Mak sy mnpyai dua kluarga maksudnya kluarga tiri tpi satu mak dan kluarga kandung satu ayah

Adik beradik yg satu ayah ni masih blh akrab walaupun 20 tahun tak berjumpa sbb msih contact dgn adik No 2. Mereka masih tlg mak sy ketika susah.

Adik beradik yg satu Mak ni pulak pandang kitorg mcm kitorg bkn level diorg geng org kaya
Mak ada 2 adik tiri,seorang berpangkat doktor dan seorang pulak penganggur terhormat.

Diorang ni dua2 lelaki tpi semua arahan nk buat ape pun termasuk nk jaga mak sendiri kena tggu izin isteri blh tak.

Mak redha je la yg pntg mak tak salah ape2. Sy sbgai anak mak nk nangis tgk bapa saudara buat kakak kandung dia mcm ni.

Yg sy thu yg doktor nk mrh sbb adik dia tu whatsapp ape enth. Mak sy bkn pndai laman sosial pun. Sejak nenek duduk dgn bapa saudara,nenek makin x sihat kurus mcm org tak di bagi makan.

Rupanya tujuan bapa saudara sy tu dia just nk duit doktor tu masukkan dan isteri blh bukak taska baru.

Diorg sewa rmh banglo kononnya nk bgi nenek selesa tpi rupanya nk dibuat taska isteri dia tu. Nenek saya di kunci dlm rumah kalau diorg satu famili kluar dan mak sy nk pergi jenguk nenek hanya dpt tgk melalui cermin.

Satu hari mak dtg ke rmh diorg sbb diorg call ckp nenek dh tak larat sgt. Mak ni pegi la bwak nasi dri rmh kot2 nenek lapar.

3 mggu mak tak berniaga sbb jaga nenek diorg takde nk call tny khabar ke ape cukup duit tak, takde lgsg cm tu.

Lpz tu mak pergi kadang2 jguk nenek sbb nk berniaga smpai dlm puasa. Raya pertama dlm sejarah adik beradik tiri mak mmg tak kenang budi dgn spe diorg dibesarkan dgn titik peluh spe.

Zaman muda dlu nenek tak pernah suka mak, walaupun mcm tu dri kecik mak yg sara hidup diorang 3 branak,diorg membesar dgn titik peluh mak bkn nenek.

Raya pertama sy tak tgk lgsg kehadiran 2 beradik tu dtg brmaafan. Diorg hnya pergi braya dgn org yg ad harta je.

Semua saudara mara kami kesian kan mak tpi nk buat mcm mna Allah dh aturkn segalanya. Smpai ke hari x de spe yg dtg nk mnt maaf dkat mak. Sepupu sy sndiri sampaikan x kenal kami sekeluarga ni saudara mereka

Kisah ini drpd sahabat sy sndiri
Pengajaran ingtlah tak ada manusia yg akn slalu berada diatas kerana Allah itu maha adil