Kerana benda itu abang dibuang. Ayah bakar baju2 abang. Kami sayang abang sangat2

” ayah selalu marah-marah aku..buat aku macam anak haram je” itu kata-kata yang selalu arrwah abang ungkapkan.. sungguh tak sanggup aku nak ungkapkan kisah yang bagi aku paling ngeri dalam hidup ni..

Mak adalah orang yang tak pernah meninggalkan arrwah abang saat dia suka,dan duka. Saat semua orang bencikan arrwah abang..mak adalah seorang insan yang tetap sayangkan abang..

saat ayah marah-marah abang..halau abang,,mak adalah orang yang selalu pertahankan abang..aku tahu abang ambil dadah sebab ayah selalu pressure dia..dan aku jugak tak salahkan ayah..

ayah mana yang tak nak yang terbaik untuk anaknya..ayah nak abang berhenti ambil dadah..cuma cara dia salah..

dia rasa bila guna kekasaran abang akan berhenti..tapi salah sebenarnya dengan kekasaran membuat abang jadi lebih agresif…

kalau dia boleh berkhidmat kat orang..orang tak bagi duit pon tak pe..kekadang geram jugak dengan perangai dia tu..

dia pulak susah nak kata ‘TAK’ kat orang..sebab tu lah dia buat kerja..tapi tak ada duit..orang peralatkan dia..

okeyhh back to the story..dalam masa sebulan tu abang curi-curi balik rumah..balik makan..balik minum..balik mintak duit kat mak aku, balik mandi semua..

korang tahu tak dalam masa sebulan nie dia dok mana ?? tu reban kambing tu,,rumah dia sebulan nie.. dalam sebulan nie jugak mak aku terpaksa bagi dia sehari 20 ringgit..

abang aku kaki makan..kalau kat rumah..kau beli pape makanan..kerepek ke..maggi ke..buah-buahan ke..kalau kau tak ambil sorok..alamatnya tak merasa la kau…

ayah asyik suruh adik aku call abang..cakap kalau dia tak bagi barang ayah balik..suruh dia datang ambil baju dia semua..mngkin ayah marah sangat mak asyik membela abang..

ayah bakar baju abang..banyak jugak baju abang terbakar..mak tak mampu kata apa-apa..mampu menangis je…kang menjawab makan penampor pulok..
malam tu dia tak berani balik..

dia takut ayah pukul dia..esok tu..abang balik..dia menangis kat mak..dia cakap..” anak orang lain pon jahat jugak..dorang lg jahat..rompak rumah org..rompak bank..ragut orang..

tapi ayah dorang tak de pon bakar-bakar baju dorang mcm nie..ayah tu tak pernah sayang aku..aku ambik dadah nie sebab aku tak pernah dapat kasih sayang ayah..

” abang nangis waktu tu..” mak cakap abang sabar la..nanti mak beli baju lain..la nie abang pakai hat mana ada dulu..”

esok pagi tu..dengar bising-bising..rupanya barang ayah aku hilang lagi..kali nie ape benda tah hilang..banyak kot..barang bengkel tu la..mahai-mahai woiii…ayah aku tak pandang sapa dah..

dalam kepala otak dia..mesti abang aku lah yang ambik..tapi kami tak kata dia yang ambik..dia kalau curi pon tak da benda besar-besar gitu..

paling besar pon duit 500 je..ayah pergi cari dia pagi tu kat reban kambing tu..dia tak ada..cari merata tempat dia tak ada..maksudnya memang dia curi la..

pastu ayah pergi kerja..balik tu ayah bising2,ayah cakap kami tak bagi tau selama nie dia balik, kelmarin dia balik bising2 mntak duit tu pon kami tak bagi tau..

ayah mengamuk la malam tu..siap halau mak ngan adik aku lagi..dia cakap mak ngan adik aku sebelahkan abang aku..mencuri gitu pon still nak menyebelah lagi…

kami sayang dia gila kot..satu-satunya abang,,satu-satunya anak lelaki..dh berbincang-bincang…sebulat suara nak serahkan dia kat polis..

tapi kena pujuk dia balik rumah dulu..
malam tu kakak aku pergi panggil dia balik..mula-mula kami cakap nak bawak dia pergi pusat pemulihan…kau tahu dia merayu-rayu..dia tak nak pergi..

dia kata dia sanggup mati..kalau kena pergi penjara…kami tak sanggup tengok dia dalam jail..tapi kami boleh buat apa..ayah asyik bising je…aku rasa stress gila kot dok rumah waktu tu..

malam dia balik tu ayah cakap kat dia ” aku boleh bagi kau balik..tapi kau tinggal binatang tu( dadah) selagi kau tak tinggal binatang kau jangan panggil aku ayah”

nampak abang macam terluka..tapi dia bersungguh cakap nak tinggal dadah tu..dia janji dengan kami sungguh-sungguh..esok pagi..polis datang…dia dah lari siap..

saya pon nak rasa kasih sayang macam adik-adik saya..saya pon lindung adik-adik saya macam abang-abang lain jugak..”

kami bagi dia peluang terakhir..dia happy sangat..muka dia ceria…aku tnggu dengan dia masa buat appointment next time punya tarikh dia kena datang lagi tu..aku ckap” abang nanti balik cuci sikit muka tu nampak kotor sangat..berjerawat penuh..”

alhamdulillah balik tu ayah pon cakap berbaik ngan dia..layan baik-baik..makan sesama..happy sangat rasa..esok pagi tu dia cakap kat mak..dia nak nikah ngan girlfriend dia tu…

( aku tak suka pompuan tu, tapi memandangkan abng aku sayang dia gila…aku pon iyakan jela kat mak) cakap sabtu nanti pergi daftar kursus nikah..

nak pergi sekli dengan aku la..tup tup..pukul 5 gitu mak call..cakap abang mengamuk pulak..haa sudah..bakpe pulokkk..mak cakap dia mengamuk kat girlfriend dia ..

ayah tak bersalah..ayah cuma nak yang terbaik untuk dia…aku yang pertama kali tengok dia tergantung..aku yang turut mandikan jenazah abang..

aku yang turut kafankan jenazah abang dalam bilik mayat hospital..suatu yang luar biasa aku lihat…wajah abang tersenyum..

demi Allah ,aku ,kakak dan pak cik yg memandikan jenazah itu menjadi saksi..urusan pengebumiannya mudah sangat…

abang sepupu yang menurunkan abang ke liang lahad cerita kan pada mak…arrwah abang ringan sangat…kami tanya ustaz..

selesai urusan dia macam jenazah biasa…apa yang berlaku saat sakaratul maaut dia..hanya dia dan Allah yang tahu..

sekarang bilik tempat dia gntungkan diri..kami buat bilik solat,,sape yang datang rumah kami..solat di bilik tu…

dulu mak ayah aku tak pernah solat..sekarang masuk waktu je terus solat…abang..terima kasih kerna pergi dengan mengembalikan mak ayah kepada fitrah..kami sayang abang selamanya…
Al-Fatihah buat arrwah Abang…