Aku ada tunang tapi selalu abaikan dia dan biar uruskan sendiri urusan kawin. Aku menyesal. Maafkan aku

Assalamualaikum… Terdetik hati untuk aku kongsi kisah hidup aku yang mampu memberi pedoman untuk sahabat-sahabat di luar sana…”Hargailah sementara dia masih ada”..

Aku mula mengenali dan bersungguh-sungguh mencari agama ketika mula menjejak kaki ke matrikulasi. Sebelum ni hidup aku banyak membuang masa dan abaikan agama..

Kalau couple tu ringan-ringan dah biasa dan macam-macam lagi. Kawan-kawan aku tabliqh masa aku matrikulasi banyak ubah sikap aku dan sedarkan aku tentang agama.

Lepas aku mengenali agama hidup aku lebih tersusun dan aku lebih tenang..Aku bersemanangat untuk mengubah diri dan org sekeliling.

Setelah aku dapat melanjutkan pelajaran ke IPTA aku mula terlibat dengan NGO dan organisasi islam di dalam kampus..Banyak aktiviti dan masa aku habiskan untuk islam..

akhirnya aku tekad utk x maw trima ats alasan aku nak tumpu pelajaran..mak aku pjuk utk balik dan bncg scara elok..aku mngalah dan balik…

Aku gelar tunang aku tu Si A la..Ayah Si A mmang aku kenal sbab dok kat surau kg aku ja…mmang sllu jmpa..

anaknya jrang jmpa sbab tgh amek diploma kat IPTA yg lain dari aku…alasan ayahnya sbab tgk aku p surau sllu dan nak org yg baik jaga anaknya dan tgk aku layak…

tp kalau dy taw aku dlu mcm mna mst dy x akan bg anaknya…haha…Pertemuan keluarga pn dibuat..aku bncg scara elok…dan kalau selayaknya…mmang aku tak layak la utk si A ni…

dgn muslimahnya sopannya kiranya menepati ciri pilihan aku la…aku dah la dlu dok perosak anak dara org..

tp la ni dy yg beria-ria…aku akhirnya ditunangkan pda bulan puasa 2015 dan aku ikat selama 2 tahun shingga aku hbes baljar..ketika org lain sbuk dgn final exam..

aku balek utk stelkan majlis tunang….aku mcm besa masih 50:50 hati ni utk terima..tapi aku redha.. waktu cuti sem aku lbih banyak hbiskan masa aku dgn pengajian agama utk tenangkan fikiran aku..terfikir gk nak cari duit utk blnja kawen tp mlas…

Masuk thn 3..aku makin rncak dgn program-program kampus dan luar kampus..Si A dah dpt keja dan kdng-kdng dy ada tnya aku ada duit ka tak dan aku mcm besa mst kata ada walaupun x dak..

laki kn mst ego..masa tu juga aku ada fikir aku nak cari duit mana la nak kawen nanti..mmang ayah dia x mtak bnyk tp x kan aku nak amek ank org free ja…

aku truskan dgn istikharah dan bncg dgn kawan-kwan yg sllu bimbing aku…akhirnya aku tekad dan aku fkirk utk percepatkan majlis akad nikah..

Disebabkan aku sibuk dgn program bnyk msj dia aku abaikan termsuk yg pntg tentang persiapan perkahwinan..rasa mnyesal gak tp nk buat mcm mna aku lbih pntgkan program kampus..dah la aku jrang balik….

ada dia hadiahkan aku handset dan jubah..aku amek ja la..dah org bg kn..byk hal-hal perkahwinan dia uruskan dan aku abaikan..kdng-kdng aku rsa berslah gk..

tp buat mcm mna aku ni ego lbih..ada la kakak aku nasihatkan sruh aku tmpu hal perkahiwnan..aku ya ja la..tapi x buat pn..

Satu hari tu aku terpaksa balik gk utk setelkan hal-hal perkahwinan yg bnyk sgt karenah birokrasi tu..dgn hal remeh temeh tu..aku p rmah tnang aku bertemankan adik prempuan aku..

masa tu la pnya ketaq x taw nak ckap la..aku bersua muka dan akhirnya aku bcng dgn dy face to face..aku fahamkan keja-keja aku di kampus..

aku terima berita buruk Si A kemalngan dan ada kt hospital tgh kritikal…kelam kabut aku balik malam tu..fikiran aku entah ke mana dgn mngantuknya lg penat program x hbeh lg..

aku smpai di hospital lbeh kurang 2 pg..Hiba aku tgk Si A dgn wayar pnuh kt bdan dan balut di merata tmpat….aku rsa bersalah gila..ayah dia msih tnang dan mtak aku brsabar..

Anak dia kritikal tu pn dia msih tenang dan tawakalnya sgt tinggi…aku ni x tntu arah dah…
Lpas sbuh, doctor kata keadaan stabil dan aku dan ayahnya balik rmah utk mandi dan rehatkan diri..

Si A maknya yg jaga.. waktu aku tgh sdap tdur x sdar apa kt rmah dlm pkul 12 t/hari tu aku dikejutkan dgn pnggilan dari hospital..Si A tenat..

kelam kabut aku p balik hospital..doktor kata kecedaraan dlman…dan doctor x dpt detect awal..dlm pkul 1 tu Si A sgt tenat..dan doctor mtak tawakal ja x mampu diselmatkan lg..sbab tlng rusuknyya patah dan mnikam organ dalaman..

mmang hlang ego aku…akhirnya mak aku paksa aku balik kampus dan mtk jgn layan persaan sgt..ayat pedih mak aku kata “dlu org dah syg kat kita, kita buat x taw..la ni dah x dak baru mnyesal”..

Aku balik kampus dan cuba hidup mcm besa..walaupun hati aku x mcm dlu..mngkin hati ini dah x mampu nak trima dah sapa-sapa..aku x memilih perempuan yg perfect..

tp aku hanya memilih yg mampu trima dan faham aku utk aku menghabiskan masa utk aku berbakti pada ummat ini..dan Dia punyai sifat ini..Doakan aku mampu terima org lain dalam hati ini..

Damailah engkau di sana

– Tunang Si A