Bila kita ada duit, kena jaga dan penuhi hak orang lain. Kalau tak gaji banyak mana pun takkan cukup

Assalamualaikum semua. Terima kasih admin sebab sudi publish perkongsian saya ini. Tetiba hari ini terpanggil nak kongsi bab ni.

Teringat pesan mak bila suatu hari duit saya tak cukup, saya minta pinjam dari adik saya, berita saya meminjamtu sampai ke telinga mak, terus kena tegur.

“Kenapa sampai pinjam, duit gaji kamukam beribu? Takkan tak cukup, rezeki tak berkat ke?”

Hadoi, berdesing weh, tapi sebagai anak, layankan saja, muhasabah diri, ternyata teguran mak bukan sampai di situ saja. Mak menyambung.

“Mak dulu, gaji RM500, boleh bela anak sampai 7 orang, kamu ni, gaji beribu, diri sendiri pun tak cukup.”

Nasihat mak… then ada seseorang pernah pesan.

“Bila kita ada duit, kena jaga dan penuhi hak orang lain ke atasnya, baru berkat.”

Teringat pesan kawan

Nak berkat, imbangi hak isteri, anak-anak dan ibubapa, tak boleh diabai salah satu, atau dilebihkan salah satu, sebab setiap satu ada hak tersendiri.

Mengabaikan hak isteri dan anak2 semata2 nak dahulukan ibubapa, kononnya nak jadi anak soleh, kau dah langgar hak Allah S.W.T. dalam memimpin makmum mu (isteri dan anak2) dengan adil, kau expect nak berkat ke?

Kau mungkin jadi anak soleh, tapi kau tetap dayus di sisi Allah S.W.T. dan janji Allah S.W.T. lelaki dayus tak leh masuk syurga.

Itu belum lagi si suami belanja duit dia kepada yang bukan hak sedangkan isteri, anak2 dan ibubapa dia abaikan hak mereka. Sanggup si suami itu biarkan isteri, anak2 dan ibubapa tak cukup segala keperluan, sedangkan dia duk sibuk kejar perempuan lain. Memang merasalaa tak berkat hidup di situ.

Maka kalau rasa gaji tak pernah nak cukup setiap bulantu, hidup tak tenang, kereta asyik rosak, anak asyik sakit, asyik melawan dan memberontak, isteri tak taat, rumahtangga terasa panas, time kerja rasa tertekan, mana2 rasa rimas, tengok isteri rasa nak telan dan macam2 lagi masaalah.

Ambik masa, duduk di bangku, fikir dan muhasabah, tanya diri sendiri:

Itu saja saya nak kongsi, hidup ini berapa lama sangat kita nak menongkah langit.

Setiap kekayaan, tersembunyi beban ke atasnya. Apa yang kita dapat, boleh jadi ujian, boleh jadi istidraj.

Apa sekalipun, kalau nak berkecukupan, tenang dan selesa dengan rezeki yang ada serta kehidupan, jaga keberkatan rezeki itu kerana dari keberkatan itu wujudnya kecukupan.

Terima kasih admin sebab sudi share, saya bukan ustaz tapi hanya seorang lelaki, suami dan anak yang sentiasa berusaha mencari berkat dan kecukupan dan berkongsi apa yang saya dapat agar lebih dipermudahkan jalan saya mencakap keberkatan dalam kehidupan,

Kerana saya ada terdengar satu ceramah mengatakan,

Sekian semua,

Dari,

Hamba yang penuh dosa berlumuran.