Bapa mertua kantoi bawa perempuan lain masuk bilik. Siap ada bukti tp MIL tak percaya, aku terus bg tahu suami

Assalammualaikum semua, ini kisah mertuaku. Aku tak tahu selama mana aku boleh bersabar.

Mertua ku dua2 hardworking, tapi.. duit tak pernah cukup, anak2 semua dah bekerja. Entahla, aku sedih bila mak mertuaku suka mendoakan benda yang tak baik untuk anak2,

ungkit besarkan anak2 dari kecik sampai besar tak de hasil apa. Bukan ke memang tu tanggungjawab ibu bapa besarkan anak2?

Berdosa tiap kali ungkit bila besarkan anak2, seolah2 anak2 diaorang tu bawa malang.

Lepas tu, bila anak bising2 dia cakap, “mana ada mak ungkit? mak tak pernah ungkit”, anak2 sampai tahap kadang malas nak bercakap benda remeh ngan mak sendiri,

Aku ni sebagai menantu sedih dengar bila mak cakap macam tu, inikan anak sendiri dengar? Padahal masa majlis aku dengan anak lelaki dia hanya Mas Kahwin saja.

Dan kenduri belah suami aku, bapa sedara sponsor. Kenduri belah perempuan ayah aku sponsor, ayah aku bukan jenis demand.

Dan lain2 semua duit aku dan suami, sampai part sehari lagi kitaorang nak nikah, kereta diaorang tak hidup2 roadtax,

punyala aku sedih diaorang mcm tak ambk berat anak diaorang nak kahwin, dan aku dan bakal suami aku yang hidupkan tolong hidupkan roadtax,

minyak lagi kami tolong isi. Masa ni aku baru nampak sikit2 perangai diaorang.

Dia seorang yang sangatlah lurus, terlalu lurus. Sampai mak n bapa sedara bising kat kitaorang cakap ape nak jadi adik tu, sikit2 kena suruh itu ini, kami boleh cakap apa?

dia sendiri pun tak nak tolong diri dia, pernah je kakak dia nak bawak lari dia, duduk dan keje dekat kl.

Time tu mak meroyan, bentak2 hentak kaki. Sumpah anak macam2, aku fedup.. sampai nak bawak adik tu g makan ngan adik beradik pun dia tak bagi.

Part bapa mertuaku, kantoi ada perempuan lain. Sampai ada bukti diaorang duduk serumah, semua bukti ada. Time tu mak meroyan,

cakap selagi tak nampak depan mata, mak tak percaya. Allah sedih n stressnya aku masa tu. Aku bawa mak mertuaku pergi pejabat agama semua.

Terima kasih mak. Dia balas, anak2 yang burukkan bapa sendiri. Aku time ni nangis, ujian apa ni.

Bapa kau terang2 bermaksiat, macam ni mak cakap. Sampai kami semua fedup nak masuk campur. Kami tak balik rumah, tak ziarah diaorang, tak contact.

Korang mesti pelik, suami aku mana kan? suami aku jenis terlalu sayangkan mak dia, dia tak boleh tengok mak dia menangis2 kerana bapa.

Tapi sikit pun dia tak ambil tindakan apa2. Sampai satu tahap aku bising, aku cakap..

“Tolonglah jadi anak lelaki, ye tahu, tu mak n abah. Tapi diaorang buat silap, mak dengan macam tu dengan perangai hentak2 kaki, menjerit2, maki2.

Lepas ni dengar je pasal aku, jangan tanya kenapa dia tak jejak langsung rumah mak.

Kalau korang kat tempat aku, korang sanggup hari2 bapa mertua minta pinjam duit? hari2 racun suami aku projek dia juta2, lepas tu..