Kalau aku dpt pmpers satu mlysia je, tp klu janda tu mmg mahal laki aku bg, plik dgn perangai suami

Salam. kalau kita duduk rumah mentua memang kita ni bibik lah kan?memang saya 24 jam bekerja dalam rumah mertua dari pagi smpai malam la. adik beradik suami perempuan ada 4 orang 2 lelaki.. suami saya dengan adik dia yang no 2 bongsu.. pagi awal2 saya bangun pukul 4.30 masak bekal untuk suami..

saya bagun awal sebab suami jauh dari tempat kerja.. kira 1 jam setengah dari sini.. pergi kerja pukul 5.15 dari pukul 6 la saya start dah basuh baju sidai baju cuci pinggan sapu bilik..

Dah petang nanti kena lipat baju masak malam tunggu suami balik kerja hidangkan makanan untuk suami dn ipar2 mertua lagi.. tido kan anak lagi pagi esok repeat lagi macam tu huh, memang non stop lah.. tido memang tak boleh tido sebab anak saya yang no 2 lagi kecik baru setahun lebih dia yang satu lagi tadika 3 tahun selalu bangun awal pukul 8 pukul 7 pagi macam tu dua2 masih menyusu badan..

Nak kena siapkn anak2 lagi, dah beri anak mandi bagi anak makan yang anak saya yang kecik tu memang takleh jauh dari saya sikit2 merengek..nak harapkan mertua..mertua juga masih jaga cucu dia 3orang masih kecil..

kakak ipar saya no 2 sulung 2 dah budak kecik satu masih bayi baru 1bulan baru lepas branak bulan 8.. satu lagi sebaya dengan anak saya.. kakak ipar saya yang no 3 sama juga sebaya dengan anak saya tapi dia dah janda..

Ni bab duit, bukan saya nak bekira ke apa tapi sampaikan saya sendiri tidak berduit demi mereka.. bila nak beli susu untuk anak kakak ipar saya yang janda tu mertua memang minta dengan saya ataupun dengan laki saya.. mertua laki dan perempuan tak bekerja..

tiap2 bulan untuk beli pampers dan susu untuk yang kakak ipar saya yang janda tu.. saya hulurkan sedikit duit.. sebab anak saya sendri menyusu dekat saya demi menjimat bajett sikit nak simpan duit pun tak dapat.

Baru seminggu mertua minta minggu depan memang dia minta lagi. nak cakap pun tak dapat sebab tu bukan duit kita.. anak dia yang kerja cari duit. gaji suami 3k. kadang2 suami lebih kan diorang dari saya. 1k memang untuk keperluan anak ipar saya yang janda tu dan untuk mak bapa dia..

yang suami bagi untuk saya 300. tu bukan duit apa barang yang saya mahu beli tapi tu duit beli barang dapur saja.. pampers pun anak pakai pampers 1 malaysia jer. tapi yang kakak ipar janda tu beli susu anak Anmum dan pampers yang mahal..

Saya macam mana mahu beli yang mahal kalau suami bagi untuk belanja dapur jer 300 sebulan.. bila minta duit lagi 2 3 kali pikir takut suami tak ada duit lagi.. jadi saya pendam kan je. baju memang saya tak pernah beli.. Sayur semua saya tanam dekat belakang rumah seperti kangkung ,terung , labu ,kacang panjang dan banyak lagi. saya letih2 bercucuk tanam demi save bajet kami beranak tapi mertua belum habis bulan minta lagi duit 2 3 ratus..

Saya selalu berjual sayur pergi kampung sebelah nak beli keperluan saya sendiri sebab tak nak minta dengan suami.. boleh la dpt 30 40 macam tu sehari.. saya simpan2 sebab saya nak beli barang kemas sendiri.. macam kakak ipar semua, mertua sendiri pakai emas.. saya pun teringin nak juga.. nak cakap dengan suami nanti suami cakap takda duit. kakak ipar yang janda tu tak reti la jugak nak cari kerja dah dia tahu abang dia kena bayar kereta. bayar bil air dan elektrik..

Ada anak kecil lagi masih juga dia harapkan duit abang dia (abang dia suami saya) maaf lari sikit topik bila masak sorang pun adek or kakak ipar memang tak ada la yang tolong dekat dapur. yang kecik asyik nangis jer nak digendong saya masak sambil saya gendong tidak kira walaupun saya skit atau tidak memang macam ni hari2.

Yang mertua pulak bila saya skit dia tak pandang. bila nak duit baru dia pandang saya. dah siap masak saya lagi yang siapkan pinggan mangkuk air, dipanggil makan boleh pula datang?

Dah kenyang makan pinggan tak reti nak letak dekat singki pulak apatah lagi nak basuh memang mimpi laa. memang skit hati la hari2 macam ni. dah la anak asyik merengek nak makan pun tak dapat. memang kena gendong lah. dia orang macam tak kesah jer dengan aku macam aku tak ada dekat situ.. sedangkan semua benda aku yang buat, semua benda aku korban kan demi mak mertua, kakak ipar sikit pun diorang tak hargai..

Sampaikan saya sendiri tidak berduit demi mereka.. memang la menantu kena rajin ye saya paham tapi perlukah semua beban dipikul saya Sampaikan duit saya sendiri diminta mertua.. dah la saya macam bibik sekali dekat situ.. tapi hujung bulan suami bagi 300 jer.

bukan nak kata tak hargai suami bagi duit tapi hmmm tak tau la nak ckp apa.. kadang2 saya stress saya selalu menangis2 sendiri bila anak dah tido..

Jauh saya termenung dengan kehidupan saya sekarang berbanding khidupan saya bersama ibu, ayah dan adik beradik saya sendiri.. bila skit ibu memang selalu ada bila tak ada duit ayah yang selalu bagi.. bila sedih adik beradik yang selalu happykan saya..

tapi sekarangg bila bersama keluarga sebelah suami semua beban pada saya seorang saya tak larat dah. dah bincang dengan suami pasal pindah rumah sewa rumah yang bajet2 jer.. suami tak pernah menjawab.

kalau still macam ni tahun depan maaf suami saya trpaksa balik ke pangkuan ibu dan ayah sendri bekerja cari duit sendiri.. Saya sayang suami.. suami sikit pun tak pernah marah saya. tapi disebabkn dengan keadaan macam ni saya tak larat dah 5 tahun dah saya pendam tapi untuk tahun yang akan datang maaf seribu maaf saya tak larat lagi dengan beban ini..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *